SELAMAT DATANG ..SEMOGA APA YANG ADA DALAM BLOG TRANSISI KEMBARA INI MEMBERI SEDIKIT INFO YANG BERMANFAAT UNTUK KITA,DAN Selamat menikmati siraman rohani Semoga IANYA membawa berkah buat kita semua..Amin ..TERIMA KASIH

IMAN YANG SEBENARNYA..

       Bila terfikir bab ni teringat pulak masa zaman sekolah menengah ,adakala rindu pada zaman itu,apa yang saya rindukan adalah suasana dan pergaulan rakan-rakan usrah..saya merindui setiap pertanyaan mereka ..Apa khabar iman??melalui pesanan sms..kemudian barulah hal-hal lain yang di sembangkan.Begitu indah pertanyaan mereka walaupun nampak macam pelik..cliche..
      Namun di sebalik pertanyaan tersimpan seribu satu makna  ada waktu kita mencari-cari punca kenapa terasa seperti ada kekurangan atau kekosongan di dalam hidup ,kenapa diri ini sangat cepat tergoda perkara-perkara yang melalaikan ,mengapa diri berasa berat melakukan hal-hal kebaikkan..??
kita bertanya dan bertanya soal iman ,tetapi lupa bagaimana pula dengan iman aku?"
kenapa iman aku tidak sihat??apa kena dengan iman aku sampai aku tertarik dengan benda yang sia-sia.
ya,ramai sebenarnya yang lupa mengenai iman masing-masing ,ideologi yang saya pegang sama macam merawat penyakit ,kerana kita sebenarnya tidak tahu punca dan apa sebenarnya penyakit tersebut,begitu juga dengan diri kita yang sentiasa ada saja yang tidak kena..yang tanpa kita sedari iman itu yang sedang sakit perlukan rawatan,oleh kerana iman yang sedang sakit memang akan jelas kelihatan pada perjalanan hidup seharian .
     Iman itu adalah kekuatan bagi kita yang mengaku berusaha menjaga hubungan dengan Allah s.w.t ,maka,jika kekuatan itu sedang lemah atau sakit apa akan terjadi?hakikatnya iman yang sakit memberi kesan pada kehidupan kita ,malah melemahkan kita.Manakala iman yang sihat akan membuatkan kita lancar pada dalam tenang-tenang sahaja.
    tapi, ada sesuatu yang menjadi ancaman kepada iman kita yang senipis kulit bawang ini ..dosa..ya,dosa  ketika kita melakukan keingkaran kepada Allah s.w.t ,maka saat itulah iman terancam,bahkan hakikatnya kita telah mengkhianati kepercayaan dia.
jika kita berasa bersalah selepas melakukan sesuatu dosa ,maka itu tandanya iman masih membekas di dada ,walaupun iman itu tidak kuat untuk mencengah kita daripada melakukanya .
          Sesungguhnya orang mukmin apabila melakukan sesuatu dosa,terbentuklah bintik hitam pada hatinya,Apabila dia bertaubat kemudian menghentikan dosa-dosanya dan beristigfar ,maka bersihlah daripadanya bintik hitam itu,apabila dia terus melakukan dosa ,bertambahlah bintik hitam itu pada hatinya ,sehingga tertutuplah seluruh hatinya,itulah karat yang di sebut Allah di dalam kitabnya:sesekali tidak .sebenarnya apa yang mereka lakukan telah mengkaratkan(menutup)hati mereka "(surah al-Mutoffin ayat 14.)- HR.Al-Baihaqi.
  Bila kita masih melakukan dosa ,bila hati masih berat untuk menunaikan perintah Allah s.w.t,bila jiwa tidak ada apa-apa saat melihat kebaikkan ,bila hati tidak terkesan dengan cerita-cerita kebesarannya ,maka bertanyalah pada diri sendiri..
bukan soalan ini harus di tanyakan,"kenapa aku begini?kenapa Allah ciptakan aku dengan hati keras begini ??kenapa,kenapa,kenapa?!!!

tapi ,cubalah bertanya ,"Dosa apa yang masih aku buat sampai hari ini?sampai hati aku susah tersentuh dengan perkara-perkara yang di redhai Allah s.w.t ?

Ingatlah..kita ini kadang kala memerlukan masa untuk bersendirian agar kita boleh menilai dan menghukum diri di atas kelalaian yang di lakukan ,jika sudah menyedarinya maka beritahulah pada diri bahawa ;
DIA yang mengerakkan hati kita supaya kita berasa bersalah maka, itulah tanda supaya kita kembali kepadanya 'malah mendekatkan diri kepadanya ,Menyerahkan sepenuh jiwa kita ini untuk melalui pembersihan dengan mengingatinya .
periksalah iman kita
rawatlah iman kita
kerana kita ini manusia biasa yang sering di bolak-balikkan hati,semoga Allah swt tidak melepaskan hati-hati kita saat dia membolak-balikkannya,
 apa khabar iman anda islam habibi??
semoga ALLAH merahmati kita semua..