SELAMAT DATANG ..SEMOGA APA YANG ADA DALAM BLOG TRANSISI KEMBARA INI MEMBERI SEDIKIT INFO YANG BERMANFAAT UNTUK KITA,DAN Selamat menikmati siraman rohani Semoga IANYA membawa berkah buat kita semua..Amin ..TERIMA KASIH

"SETENANG RUANG MAGRIB"

   Tertidur lepas asar ,Hidup ini ada dua waktu yang kita tidak mahu tertidur dalam masanya,sewaktu matahari tegak di atas kepala dan saat asar sedang menyapa,tapi dalam kes ini tidak sengaja mungkin kepenatan yang di rasai tubuh..dalam hidup ini ,tak semua akan mendapat ketenangan,tidak semua mendapat merasai kelapangan hati.Mungkin sahaja kita di kelilingi oleh kawan-kawan yang ramai di dalam realiti atau di talian alam maya .Walaupun kita mendapat kawan ramai belum tentu kita akan merasai ketenangan.
ketenangan yang boleh membuatkan kita rasa lapang ,ketenangan yang boleh buat jiwa kita hidup,

percaya?

orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengigati Allah.Ingatlah ,hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram.ar-Ra'd 28

      Mungkin juga mengigati itu adalah setiap langkah dan tingkah,setiap tutur kata ,setiap lirik mata,setiap kali telinga mendengar ,setiap kali jiwa berbisik,semuanya merasai bahawa Allah swt maha mengetahui,setiap masa ,setiap detik,setiap helaan nafas dan ingatan.Benarlah ketenangan itu tidak tidak dapat di beli.
     ketenangan itu bukanlah daripada ramainya kawan yang ada di sekeliling kita .Ketenangan itu bukanlah daripada banyaknya gajet mahal kita .Ketenangan itu bukan pada daripada nilai tawa dan gurau senda apabila bersama teman kita .Bahkan ,ketenangan itu juga bukanlah asbab terbaiknya diri kita pada pandangan orang lain.
     Tapi sebenarnya ketenangan itu datangnya dari hati dari kelapangan jiwa.ketenangan yang di rasai jiwa itu pula datangnya pemberian Allah swt. sudah pastinya pemberi ketenangan itu hanyalah DIA yang satu.
Wahai jiwa-jiwa yang mengharapkan ketenangan,
apakah kita mengharapkan ketenangan itu hadir sendiri tanpa usaha?
Ruang magrib saat ini yang membuatkan ketenangan ,sekali gus mengajarbanyak perkara membuatkan diri terfikir sedalam-dalamnya,betapa ketenangan itu adalah sangat berharga.Semestinya ketenangan itu akan lenyap dari jiwa dek angkara kita sendiri!
     Di dunia ini,bila berasa megah dengan apa yang kita miliki tetapi tiada ketenangan,memang kita tidak akan dapat mengecapi kebahagian kerana jiwa itu sebenarnya kosong.Manakala kekosongan itu perlu di isi dengan sesuatu yang bernama ketenangan.
      Perjalanan hidup kita memang berlainan kerana kita tidak berjalan di atas takdir orang lain,kerana Allah telah sediakan setiap cerita untuk kita.ketenangan itu mempunyai kuasa..percaya atau tidak??
berhadapan musuh ,ketenangan yang terpamer itu akan membunuh musuh.melemahkan kemarahan yang hadir apabila melihat ketenangan pihak lawannya,meruntuhkan strategi ,memusnah tradisi.
ketenangan itu juga melembutkkan..
     Seperti halnya seseorang yang berpewatakan tenang,melalui jalan dakwahnya ,mungkin ada yang akan membenci.menfitnah dia cuma berlagak baik ,bajer bagus.tetapi dalamnya tohmahan itu pasti ada hati -hati yang terpaut pada ketenanganya ,bukan semata-mata kerana zahirnya,tetapi kerana itu tersentuh dek sentuhan Allah swt melalui ketenangan pada wataknya.
 INDAHNYA....
saya pernah bertemu dengan insan berperwatakkan seperti itu,langkah kakinya,bicaranya,senyumannya sangat tenang mengingatkan saya kepada Allah swt..beruntungnya jika kita seperti itu kan?itulah cerminan rahmat Allah swt..mungkin..
hadir dirinya adalah bukan untuk sia-sia..
                                               "ALHAMDULLILAH"