SELAMAT DATANG ..SEMOGA APA YANG ADA DALAM BLOG TRANSISI KEMBARA INI MEMBERI SEDIKIT INFO YANG BERMANFAAT UNTUK KITA,DAN Selamat menikmati siraman rohani Semoga IANYA membawa berkah buat kita semua..Amin ..TERIMA KASIH

BAB 1:NOVEL SINAR NAJWA





                 Suasana kampung mendamaikan,Najwa merenung di luar jendela melihat ibu tengah memberi nasi semalam kepada itik dan beberapa ekor ayam menurut serta, di patuk pula itik semata-mata ingin berebut makanan,tersenyum melihat berbagai ragam binatang peliharaan.Merenung sejenak dek lamunan di pagi hari ..ahh bilalah keputusan SPM nak keluar ni..?hati ini berkobar-kobar, agak -agak lulus kah aku? peperiksaan SPM ini..Mudah-mudahan YA ALLAH...persoalan Najwa sentiasa di minda..
" Najwa,Najwa ..ibu memangil
tersentap Najwa tiba-tiba bila mendengar ibunya memangil agak-agaknya dah berapa kali memangil tak di sahutnya.
"ya, mak ...sahut Najwa.
daripada kau termenung lebih baik kau tolong mak,tu ha pokok bunga belum siram lagi ..
ya lah mak..kejap erk nanti turun..balas Najwa.

Najwa tidak pernah membantah apa yang di suruh tolong pasti akan menolongnya..
tiba-tiba Ayie melintas di hadapan Najwa,Ayie merupakan adik bongsu..

"mak ,ai kotornya..kau ni dari lubuk mana ha?dengan kotor semua ini, awal -awal dah cari lubuk buat apa ha?marah Najwa pada adiknya sambil memulas telinga adiknya.
"ADUH " sakit kak ..aduh...sambil Ayie menahan sakit..sambil memberi alasan"Ayie jatuh basikal tadi ,apa lah kak ni..
mak Lijah mendengar mereka ..kenapa ni?Najwa
Mak tengok lah adik tu awal-awal dah buat perangai dengan kotornya,ish ..
alahai budak-budak ni tak habis-habis lah nak gaduh..dah-dah Ayie masuk mandi !ish apalah nak jadi dengan anak-anak nie..sungut mak Lijah


'"alah, mak ni selalu sangat bagi muka tu la melampau betul.."balas Najwa
"ish ..kau  ni Najwa ,cuba-cubalah mengalah sama ..jangan terlalu ikut emosi kan Ayie kata jatuh basikal tadi"nasihat mak Lijah.
 ye lah,..balas najwa lagi sambil kaki melangkah naik anak tangga dengan mood mukanya kesal..mana taknya bila mak Lijah menyebelahi adikya,
setibanya ruang dapur melihat ada lagi sedikit bihun di bawah tudung salji menjamah sikit mak Lijah sedikit menghirup air teh ..terfikir sejenak apa yang hendak masak tengah hari ini,ikan dan sayur hanya ada sedikit belum tentu cukup untuk santapan untuk seisi keluarga .

"pin,pin,pin,pin..."kedengaran seperti Van menjual ikan dan sayur sedang mememangil ,
mak Lijah bingkas bangun dan memangil...
lalu membeli sedikit cukup sekadar keperluan untuk tengahari.

Hai,Najwa ..Mat Jaja melihat Najwa menjenguk di jendela ,
apa hai..hai ..hai!balas Najwa
"Amboi ,mak Lijah garangnya anak dara mak Lijah",sungut Mat Jaja
"Garang tak apa orang tak berani nak gangu"balas mak Lijah sambil tersenyum simpul melihat telatah Najwa ..setelah selesai membeli Mat Jaja berlalu pergi..

"Mak,mak ..Najwa ingat nak minta duit sikit .."

Nak buat apa Najwa ?

Najwa ingat nak pergi ke pekan nak beli kain tudung dengan Ain..ala mak boleh lah..Najwa memujuk ibunya dengan tak sudah-sudah walaupun ibunya tidak berapa nak setuju,

"Tak payah lah Najwa tudung yang ada pun tak terpakai lagi,tak payahlah daripada melepak tak tentu arah dengan si Ain tu lebih baik tolong mak ni ha,tu bendang sawah tak de sapa nak kerjakan ,cubalah kau faham Najwa apa nasib kita ada pun tanah sekebun bunga tu ja tempat kita mencari makan itu pun semusim kadang -kadang ada kadang-kadang tak ada,Mak bukan tak nak bagi Mak terfikir masa depan kau,entah apa akan jadi esok atau lusa .."balas Mak Lijah dengan hurai panjang

 "ahh..mak ni asyik membebel ja dari tadi ada ja serba tak kena aku ni, minta duit untuk beli tudung ja pun dah melalut ke arah lain pula"dalam hati najwa berkata walaupun mulut manis di depan Mak Lijah,
ye lah mak ,meh Najwa potong sayur ye mak..kejap lagi kita makan sama-sama .
tersenyum Mak Lijah melihat Najwa dah pandai belajar memasak menolongnya di dapur..

selesainya kerja di dapur kelihatan Ain memberi salam untuk mengajak keluar walaupun tanpa izin ibunya tetap mahu pergi apa kan daya bila memikirkan apa yang di bebel oleh Mak Lijah tu,Najwa terpaksa membatalkan hasratnya untuk bersama-sama keluar ke pekan ,
'ehh,tak apalah Ain kau pergi dulu lah ye,lain kali ok?"
ye lah,aku pergi dulu ye bye,bye"balas Ain dengan selambernya..
mengeleng kepala mak Lijah ..
Apa taknya dengan pakaian sendat si Ain tu baru ja  lepas Spm ,dah macam -macam hal di buatnya..risau Mak Lijah bila memikir masa depan Najwa dan mengharap Najwa akan lulus peperiksaan Spm nanti..

bersambung...