SELAMAT DATANG ..SEMOGA APA YANG ADA DALAM BLOG TRANSISI KEMBARA INI MEMBERI SEDIKIT INFO YANG BERMANFAAT UNTUK KITA,DAN Selamat menikmati siraman rohani Semoga IANYA membawa berkah buat kita semua..Amin ..TERIMA KASIH

BAB 9:NOVEL SINAR NAJWA





Ayie duduk di samping ibunya menahan sebak melihat ibunya yang selalu menahan kesakitan cuba untuk memujuk Mak Lijah untuk berubat namun tak di endahkannya..Pada keesoknya Ayie pergi ke kebun seperti biasa megantikan kerja Mak Lijah seperti biasa itupun waktu  cuti sekolah kadang-kadang di bantu juga oleh Pak Ali ..manakala pak Ali adalah jiran rumah Mak Lijah kebetulan juga kebun mereka saling berdekatan di antara satu sama lain..

Dikebun pokok getah ditoreh satu demi satu jejak langkah kaki di tunduk lalu mengelap peluh di dahi dan terus terusan untuk lakukan kerja ,Tiba-tiba tersentak dirinya terasa sesuatu menepuk di belakangnya cepat-cepat Ayie menoleh ke belakang " fuhh...Pak Ali rupanya,apa nie Pakcik buat Ayie terkejut la ingatkan harimau ke tadi"

"Ish,ke situ pulak ,tak lah, erm... Pakcik nak tanya macam mana keadaan mak sekarang ni"tanya Pak Ali.

"macam tu lah juga Pak Ali,nak ajak ke hospital katanya taknak "jawab Ayie sambil merasa risau .

"Tak apalah Ayie,kalau ada apa-apa nanti bagi tahu Pak Ali ye.In shaa Allah setakat mana yang boleh pakcik boleh bantu In shaa Allah..pakcik akan bantu" pesan Pak Ali pada Ayie.

Ayie menganguk sambil ucapkan  terima kasih pada Pak Ali.


DI RUMAH MAK LIJAH

"Assalamualaikum..assalammualaikum...ish dah dua kali pangil tak di jawabnya pergi mana semua orang ni."Ana pergi ke rumah Mak Lijah ,ana juga kawan pada Najwa satu sekolah sama-sama ambil peperiksaan SPM ketika dulu..tiba-tiba ana terdengar seperti barang jatuh di bahagian dapur lalu Ana bergegas pergi ke bahagian dapur,Ana menjenguk di jendela Bahagian dapur.

"Ya Allah,Mak Lijah ,"terkejut Ana lalu bergegas masuk mengangkat Mak Lijah di papah tengok Mak Lijah pitam dengan darah tersembur pada mulut Mak Lijah,Ana cuba kejutkan pada waktu itu namun tak di sedarinya..Ana bergegas ke kebun mencari Ayie sambil memanggil 
 "Ayie,Ayie...

ya kat sini ni..oh kak Ana bila balik??tanya Ayie

ish tak payah tanya hal nie ,,cepat balik mak kau pitam dekat rumah  cepat Ayie.. jawab Ana sambil tersesak nafas..

Pak Ali mencelah  ish kenapa nie ?
"Mak..,pitam kat rumah.."Jawab Ayie sambil terkejut berita yang di khabarkan oleh Ana.

"kalau macam tu lekas balik Ayie pakcik menyusul ke belakang.jawab Pak Ali menyuruh Ayie pulang.

Ayie bergegas pulang dan tinggalkan pekerjaannya lalu sampainya di rumah Ayie memeluk Mak Lijah sambil menjerit memangil...MAK!!bangun MAK...

"Cepat ayie jom bawa mak pergi ke hospital"  mereka mengangkat Mak Lijah dan terus keluar pergi ke hospital 
mak Lijah dipapah  di atas rebaan Ayie di belakang tempat duduk kereta..menangis Ayie  sambil gerakkan tubuh Mak Lijah yang kaku itu..

setibanya di hospital Mak Lijah di masukkan ke ICU..terduduk mengenangkan kakaknya Najwa ..
''sampai hati kak buat kami macam ni"sambil gengam tangannya menumbuk tembok di dinding di hospital.

sabar Ayie,jangan macam ni kita doakan sama-sama agar mak Ayie lekas sembuh..Pak Ali cuba tenangkanya sambil memegang bahu Ayie..

Doktor keluar bilik pemeriksaan  memberitahu pada Ayie ..maaf Ayie setakat ni ibu tidak sedar  kemungkinan koma diharap bersabar dan serahkan kepada kami pihak hospital akan meguruskannya segala perubatan nya di harap semuanya sabar..

bersambung..